تبلیغات
یا صاحب الزمان (عج)
Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی
دعای فرج
09:47 ب.ظ
1053
چند سوال و جواب درباره زندگی امام حسن(ع)

چرا امام حسن از کوزه زهر آلود آب نوشیدو چرا امام رضا انگور زهر آلود ؟


در اینکه انبیاء و امامان معصوم از علم غیب به تعلیم الهی آگاهند حرفی نیست .

ولی در چگونگی این علم و همچنین در وسعت و گسترش آن سخن بسیار است و این مساله از پیچیده ترین مسائلی است که در این گونه مباحث به چشم می خورد اخبار متعددی در آن وارد شده است و از سوی دانشمندان نیز اظهار نظرهای مختلفی دیده شده است یکی از احتمالات اساسی و قابل ملاحظه در این مساله به شرح زیر است : 

آنها همه این امور را میدانند اما « بالقوه » نه « بالفعل » یعنی هرگاه بخواهند و اراده کنند چیزی از اسرار غیب را بدانند خداوند به آنها الهام می کند و یا قواعد و اصولی نزد آنها است که با مراجعه به آن قواعد و اصول فتح باب می شود و می توانند هر چیزی از اسرار غیب را بدانند و یا کتبی نزد آنها است که به آن می نگرند و از اسرار غیب با خبر می شوند یا اینکه درهر حال که خدا اراده کند و به اصطلاح حالت « بسط » به آنها دست دهد از این اسرار با خبر می شوند و در حالی که این اراده برگرفته شود و به اصطلاح حالت « قبض » حاصل گردد این علوم موقتا پنهان می شود . 

شاهد این نظر ( در شکل اول ) روایاتی است که می گوید : امامان و پیشوایان معصوم هنگامی که می خواستند چیزی را بدانند می دانستند مرحوم کلینی در این زمینه بابی در اصول کافی منعقد کرده است تحت عنوان « ان الائمه ادا شاوا ان یعلموا علمو : امامان هرگاه اراده می کردند چیزی را بدانند می دانستند » . (1) 

این بیان در مورد علم پیامبران و امامان بسیاری از مشکلات را نیز حل می کند از جمله اینکه چرا امام حسن از کوزه زهر آلود آب نوشید ؟ و امام هشتم انگور یا انار زهر آلود را تناول فرمود؟
چرا فلان فرد ناباب را به عنوان قضاوت یا فرمانداری انتخاب کردند ؟ و چرا یعقوب از وضع خود اینهمه نگران بود ؟ با اینکه فرزندش مقامات عالی را طی می کرد و سرانجام فراق مبدل به وصال میشد چرا و چرا ؟؟؟؟؟

در تمام این موارد ممکن است گفته شود آنها اگر میخواستند بدانند می دانستند ولی آنها می دانستند که خداوند برای امتحان یا مصالح دیگر به آنها اجازه نداده است آگاهی پیدا کنند 
با ذکر یک مثال می توان این مساله را روشن تر ساخت : اگر کسی نامه ای به دست دیگری بدهد که در این نامه اسامی افراد زیادی یا مقامات آنها ذکر شده باشد و یا حقایق مکتوم دیگری در آن آمده باشد . 
او اگر بخواهد از این حقایق باخبر بشود در نامه را باز می کند و آگاه می شود ولی تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست ضمنا شخص بزرگی که نامه را به دست او داده گشودن در نامه راموکول به اذن و اجازه خود کرده است .( 2)




1- اصول کافی ج 1 /ص 258
2- تفسیر پیام قرآن 7/249 
**************************************************************************************************

ائمه معصومین علیهم السلام به اذن و اراده الهی دارای علم غیب بوده و به اذعان خود ایشان، حضرات معصومین علیهم السلام از گذشته و آینده باخبر اند 1 ، اما گاهی اقتضای زمان و مکان و ... ایجاب می کند ائمه علیهم السلام بر اساس علم عادی عمل کنند(نه با دانسته های غیبی خود). چنانکه از قضاوت های این بزرگواران معلوم می شود که قضاوت های اینان بر اساس بینه و شاهد بوده است نه بر اساس علم غیب.2

ثانیا: بر اساس روایات ، جعده را به اصرار به عقد امام حسن مجتبی (علیه السلام) در آوردند : 
در روایات آمده است که امام علی(ع) ابتدا دختر برادر اشعث (سعید بن قیس) را برای امام حسن(ع) خواستگاری کرد، اما وقتی اشعث از این جریان با خبر شد، نزد برادرش رفت و او را از این کار منصرف کرد تا دختر سعید را به عقد پسر خود درآورد.
بعد از آن نزد امام علی(ع) آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری کرده‌اید، زن پسر من است و در آن جا بود که با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن(ع) درآورد (ابی‌الفرج عبدالرحمن بن جوزی،صفحه 27) 

ثالثا:فرهنگ زمان ائمه معصومین علیهم السلام به گونه ای بود که مصحلت قبال مد نظر بود تا اختلافی میان قبایل به وجود نیاید ، یا برای ادای احترام به یکی از شخصیت های برجسته و... صورت می گرفت ائمه معصومین علیهم السلام هم از این قاعده مستثنی نبودند فلذا گاهی اتفاق می افتاد که ائمه با هم شأن و هم کفو خود ازدواج نمی کردند . بنابراین اگر چه برخى ازدواج‏ها، براى امامان معصوم بسیار سخت بود؛ ولى بزرگوارى شخصیت ایشان موجب مى‏شد كه آن را بپذیرند.
از منظر دیگر این نوع‏ ازدواج‏ها، یك امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بیش از پیش، خیانت و پستى بدخواهان و مظلومیت و بزرگوارى معصومان در طول تاریخ نشان داده شود.
نمونه ای قرآن کریم ذکر می فرماید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ»( تحریم، آیه 10) «خدا براى كسانى كه كفر ورزیده‏اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده كه هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آنها خیانت كردند و كارى از دست آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان، به آتش داخل شوید». 

.................................................. .................................................. ................................
1. امام صادق (علیه السلام) می فرمودند
من می دانم هر آنچه را كه در آسمانها و زمین است و می دانم هر آنچه را كه در بهشت و جهنّم است و می دانم آنچه را كه بوده و خواهد بود ؛ سپس مكثی كرد و مشاهده نمود كه این سخن بر شنوندگان بزرگ جلوه كرده است ؛ لذا فرمودند: من این امور را از كتاب خدا دانسته ام ؛ خدای عزّ و جلّ فرموده كه در آن است بیان هر چیزی. » (تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏6، ص: 454)
2.از نمونه قضاوت‌های معروف پیامبر(ص) یکی بین “سمرة بن جندب” و مرد انصاری بر سر یک درخت و دیگری قضاوت بین زبیر بن عوام و مرد انصاری بر سر آبیاری درختان می‌باشد. پیامبر (ص)در مواجهه با امر قضاوت بین آنها فرمود:
من بشر هستم و شما نزاعتان را پیش من می‌آورید ممکن است بعضی از شما فصیح تر از دیگری باشد و من طبق شنیده‌ام قضاوت کنم. پس هر که را به نفعش قضاوت کردم و حق برادرش ضایع شد نباید از برادرش چیزی بگیرد وگرنه قطعه‌ای از آتش برای او خواهد بود»(محمد بن یعقوب، کلینی؛ اصول کافی، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۸ق، ج ۵، ص ۲۹۴ و محمد بن حسن الحر، العاملی، وسایل الشیعه، تصحیح ربانی شیرازی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ج ۲۷، ص ۲۱۶- 17) 




طبقه بندی: ماه صفر، امام حسن (ع)، اعنقادی_مذهبی، پاسخگویی به شبهات،